Imatge de la campanya Salvem Betevé. Font: @SomBTV

Darrere la pantalla

Betevé, recuperar el passat per mirar al futur

Roger Granel – Produccions La Llacuna

Ja fa anys que Betevé conviu amb dificultats econòmiques. La situació, però, va esdevenir crítica el passat mes de juliol, quan l’ICB, l’empresa municipal que gestiona els mitjans públics de l’Ajuntament, va acomiadar nou treballadors. Segons l’empresa, aquesta era “la primera mesura d’un pla de xoc per equilibrar les debilitades finances de l’entitat”. És cert que la crisi és general a tot el sector audiovisual (també fa temps que Televisió de Catalunya va perdent potencial econòmic), però la situació dels mitjans municipals de la ciutat es preveia i es preveu molt delicada per aquest 2022. 

És evident: el model audiovisual ha de canviar. Amb l’aparició de les plataformes i les noves opcions d’oci digital (videojocs, xarxes socials i Youtube), les televisions tradicionals han de replantejar el seu contingut. Si no hi ha audiència, no hi ha diners, i sense diners no es poden produir els mateixos programes ni de la mateixa manera. Aquest argument és vàlid per a les empreses privades, però no ho ha de ser pels mitjans públics, perquè la seva raó de ser no és l’audiència. Cal deixar de mirar de reüll, o de cara, als índexs de consum, i centrar-se en aquells continguts que no ofereixen les grans multinacionals. Si aquesta reflexió és vàlida per Televisió de Catalunya, encara ho és més per Betevé. 

Imatge de la campanya Salvem Betevé. Font: @SomBTV
Imatge de la campanya Salvem Betevé. Font: Twitter @SomBTV

Les raons d’aquesta crisi als mitjans públics de la ciutat són diverses, però un aspecte fonamental és la reformulació de les col·laboracions externes. Les grans estrelles mediàtiques del país, que treballen per les grans empreses productores, aporten bones xifres d’audiència, però a la vegada cobren molts diners. Gràcies a la democratització dels mitjans tècnics, avui en dia es poden fer bons productes audiovisuals a un preu molt baix, però no zero! No ens passem de frenada… Barcelona té escoles audiovisuals de molta qualitat, però aquest talent no troba espais on créixer. Betevé ha de ser el seu lloc, un mitjà al marge de les grans empreses i dels professionals externs de més prestigi, que fan una feina excel·lent, no ho posem en dubte!

La plantilla actual amb els nou treballadors acomiadats (i uns altres 12 en una segona onada d’acomiadaments), està formada per equips de primer nivell, que han de treballar en la producció pròpia de la televisió i la ràdio de Barcelona. Un primer pas per reposicionar Betevé i sobreviure en aquest sector audiovisual tan complex implica renunciar a professionals externs consolidats, per obrir aquesta porta al nou talent emergent de la ciutat que té empenta, bona formació i no exigeix sous i contractes desmesurats (que Betevé ni pot, ni ha de pagar). Ara més que mai cal recuperar de veritat aquell esperit fundacional de la BTV del 1994, que apostava descaradament per un audiovisual diferent i arriscat, que faciliti l’experimentació al marge de l’audiència. Aquesta línia permet marcar un perfil propi més clar, és més barata, que no gratuïta, i esdevé una magnífica escola de formació pels professionals del futur. Si no es fa aquest primer pas de forma decidida, difícilment n’hi pot haver d’altres. 

LA RAMBLA DIARI

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. Acceptar Llegir més

Avís legal i Política de Cookies