La Sala Beckett embarcada en un cicle sobre les violències de gènere

El moviment nord-americà #metoo s’ha convertit en un dels referents de les activitats del teatre

Miren Lopetegi Albizu

Al mes d’abril s’inaugurava a la Sala Beckett el cicle #Jo també. Violències de gènere i estructures de poder. Aquest pren com a referència el moviment #metoo, un tsunami que va deixar al descobert un seguit de violències de gènere fins llavors silenciades a Hollywood. Amb aquest fenomen com a punt de partida, la Sala Beckett i la UOC han gestat durant l’últim any tot un amalgama d’activitats. El teatre poblenoví les acollirà del 7 d’abril fins al 18 de juny i tindran com a objectiu, justament, posar llum sobre un seguit de violències estructurals que la foscor que les envolta ha ajudat a perpetuar impunement.

Imatge d’una de les representacions teatrals. Font: Sala Beckett

Les històries i reflexions són el fil conductor del cicle i es vehiculen a través d’una programació diversa: espectacles teatrals, col·loquis postfunció, lectures dramatitzades, xerrades, una jornada de micròfon obert, tallers formatius, i l’espectacle creat des de l’Obrador de Filosofia, un dels laboratoris de la Sala Beckett.

El cicle va donar les primeres passes de la mà de les autores Daniela Freixes i d’Anna Llopart. Sandra i Sota la neu, són dues obres que giren al voltant de la fragilitat de la infantesa i l’adolescència. Malgrat ser ben diferents, les dues ens parlen sobre els traus que dibuixen la violència i els abusos de poder a la pell de les més joves. Ara, durant el mes de maig es podrà gaudir d’El que no es diu, una proposta de Marilia Samper que assenyala les arestes més invisibles de la “cultura de la violació” a través de la conversa d’una parella. Les tres obres són només un petit exemple del que es podrà experimentar a la Sala Beckett.

Edifici de la Sala Beckett. Font: www.salabeckett.cat

Amb la diversitat de propostes, aquest cicle pretén tenir una visió polièdrica i complexa sobre les violències de gènere. Tant la perspectiva artística com la teòrica i reflexiva donen claus per entendre com funcionen les estructures de poder que possibiliten aquestes violències i obren horitzons on imaginar resistències i alternatives relacionals.

Tot això arriba en mig del trasbals que el món de les arts escèniques ha viscut recentment arran els abusos denunciats per diverses alumnes de l’Institut del Teatre. Aquests testimonis han il·luminat unes pràctiques masclistes molt esteses i normalitzades que demanen ser visibilitzades, reparades i canviades. El cicle, doncs, arriba en un moment en què s’ha fet urgent trencar els silencis. La proposta de la Sala Beckett és fer-ho també a través de la cultura i les arts. Fer emergir de les profunditats les històries i les veus que sovint han estat ofegades. Donar-les aire i alè, sostenir-les a la superfície i escoltar-les.

Imatge d’una de les representacions teatrals. Font: Sala Beckett

LA RAMBLA DIARI

Utilitzem cookies pròpies i de tercers per millorar l’experiència d’usuari, analitzar el trànsit del lloc web i personalitzar el contingut. Acceptar Llegir més

Avís legal i Política de Cookies